Programma 1 Samenleven

Opvoeden en opgroeien

Onze kinderen groeien op in een gezonde en veilige omgeving en ouders en opvoeders voelen zich gesteund als dat nodig is
De jeugd heeft de toekomst. Daarom willen we dat onze jonge inwoners, kinderen en jongeren, opgroeien in een gezonde en veilige omgeving in Lisse. Enerzijds besteden we aandacht aan ouders en opvoeders. We vinden het belangrijk dat ouders, samen met hun sociale omgeving, in staat zijn om zelf de kinderen op te voeden. Het is gebruikelijk dat opvoeden gepaard gaat met twijfels, vragen en zorgen. Voor alle ouders geldt een laagdrempelig aanbod wat vroegtijdig en zo licht als mogelijk beschikbaar is. Langdurige vormen van zorg en ondersteuning zijn aanwezig voor ouders die problemen ervaren op meerdere leefgebieden. Een integrale aanpak is dan gewenst om intergenerationele problematiek te doorbreken. Het uitgangspunt van alle ondersteuning is: zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig. Anderzijds hebben we oog voor kinderen die het thuis, op school of in de wijk moeilijk hebben en minder goed meekomen. Spanningen over armoede, wonen, scheiding van ouders of zich buitengesloten voelen kunnen dit veroorzaken. Vanuit het nieuwe nationale gezondheidsbeleid staat het verlagen van deze dagelijkse spanningen centraal. Door deze agenda na te leven dragen wij hieraan bij, zodat elk kind zich optimaal en met gelijke ontwikkelingskansen ontwikkelt.

Trends en ontwikkelingen

Versterken van preventief aanbod
In 2024 bekijken we de mogelijkheden om het preventief aanbod te versterken. We bekijken welke laagdrempelige interventies een aanvulling zijn op het bestaande aanbod. De samenhang met aanpalende domeinen verstevigen we, zoals het onderwijs, armoedebeleid en gezondheidsbeleid.

Verlenging middelen Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
Gemeenten krijgen, naast het onderwijs, (extra) middelen om scholen te ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen. Deze middelen worden vanaf het begin van het programma (sinds 2021) ingezet binnen de gemeente en zijn verlengd tot en met schooljaar 2024-2025.
 De gemeente heeft voor de bestedingsdoelen dit schooljaar aansluiting gezocht bij de maatregelen die landelijk zijn vastgesteld.  Inzet op activiteiten die het welzijn en het welbevinden van de kinderen bevorderen heeft daarin de voorkeur. Te denken valt aan schoolmaatschappelijk werk, jongerenwerkers op school en/of inzet die bijdraagt aan versterking van de sociale cohesie.
De scholen kunnen de NPO-subsidie gezamenlijk aanvragen of in samenwerking met andere organisaties in de gemeente. De bestedingstermijn is verlengd tot het schooljaar 2024-2025. Aanvragen worden jaarlijks ingediend via de website van de gemeente.

Kamerbrief Hervormingsagenda Jeugd

De hervormingsagenda Jeugd is inmiddels aangenomen op de VNG-ledenvergadering (juni 2023). Thema's uit de Hervormingsagenda zijn: normaliseren, verstevigen van de sociale basis, steviger sturen op effectiviteit en kwaliteit, verplichte regionale inkoop van specialistische jeugdhulp, afbouw van gesloten jeugdhulp, aanpak van wachttijden, de krapte op de arbeidsmarkt, beperken reikwijdte jeugdhulpplicht, minder marktwerking. Deze thema's sluiten aan bij ontwikkelingen waar in de regio aan gewerkt wordt. Er wordt nader onderzocht wat de gevolgen zijn van de Hervormingsagenda op de regionale aanpak. Consequenties van de val van het kabinet op de voortgang van de Hervormingsagenda Jeugd zijn onduidelijk.

Versterken lokale toegang

In 2024 verkennen we de mogelijkheden om de lokale toegang door te ontwikkelen op basis van de evaluatie die in 2023 is uitgevoerd. Om de kwaliteit van ondersteuning en toeleiding te waarborgen is in 2023 ingezet op het aantrekken van een gedragswetenschapper en kwaliteitsmedewerker. Onderzocht wordt of dit in 2024 ook voortgang kan vinden. Dit sluit ook aan op de maatregelen vanuit de Hervormingsagenda Jeugd.

Doorontwikkeling ServiceOrganisatie Zorg
Vanaf 1 januari 2023 is de gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg van kracht. In 2023 is gewerkt aan doorontwikkeling van de Serviceorganisatie Zorg, in 2024 wordt dit voortgezet. Vanaf 2024 sluit gemeente Voorschoten aan bij de gemeenschappelijke regeling.

Druk op de jeugdzorg
In de regio wordt gewerkt aan bezuinigingsmaatregelen om de jeugdzorg betaalbaar te houden voor inwoners die het echt nodig hebben. In 2023 zijn maatregelen bekeken die gericht waren op bedrijfsvoering en maatregelen met een beleidsmatige impact. In 2024 worden meer fundamentele maatregelen bekeken. Daarbij wordt een link gelegd met de bezuinigingsmaatregelen die gepaard gaan met de Hervormingsagenda Jeugd.

De MAG ‘Leven Lang Meedoen’ noemt de volgende meerjarige ambities en acties:

Onze ambitie: wat willen we bereiken?

  • Ieder kind kan zich ontwikkelen en gaat naar school, opvang/zorg of een (leer)werktraject.
  • Kinderen hebben gelijke kansen, ongeacht hun herkomst of problemen van hun ouders.
  • Zorg en ondersteuning op school is algemeen toegankelijk, ongeacht leeftijd of woonplaats.
  • Als je 18 jaar wordt, is er een soepele overgang naar ondersteuning voor volwassenen als dat nodig is.

Inclusie:

  • We hebben passende onderwijs-zorgarrangementen en specifiek maatwerk voor kinderen met specifieke vragen of behoeften.
  • Informatie, hulp of vraagbaak is (ook) afgestemd op kinderen en ouders die moeite hebben mee te doen aan de samenleving.
  • Algemene voorzieningen zijn zoveel mogelijk toegankelijk voor iedereen, dus ook voor kwetsbare kinderen.

Wat gaan we doen?

  • Preventie start bij kinderen: we bevorderen een gezonde leefstijl en talentontwikkeling via de jeugdgezondheidszorg, ons sport- en beweegbeleid, Kansrijke Start, gezonde scholen, cultuureducatie enzovoort.
  • We bouwen verder aan een laagdrempelige integrale toegang.
  • We kopen met de regio passende jeugdhulp in. In het inkoopbeleid vertalen we de ambities van ons beleid: normaliseren, passende onderwijsplekken en snel passende hulp.
  • Bij de inzet van ondersteuning wordt het netwerk van kinderen en ouders betrokken voor een duurzaam resultaat, 1Gezin1Plan is daarvan een onderdeel.
  • We voeren de ontwikkelagenda ‘Regionale Educatieve Agenda’ uit.
  • We voeren het onderwijskansenbeleid uit.
  • We voeren de arrangementen ‘Passend onderwijs’ uit en verzorgen noodzakelijk leerlingenvervoer.
  • We werken met goede (afwegings)kaders, zodat kinderen en hun ouders niet onnodig of te dure hulp krijgen. Hierdoor blijft ondersteuning betaalbaar en toegankelijk voor wie het echt nodig hebben.
  • We gaan door met de zorg- en veiligheidstafels.


Hoe meten we of het lukt?

Wat gaan we meten?

Hoe is de situatie nu?

Bron

% kinderen met problematisch verzuim op school

0,8% (2020)

Ingrado/GGD

% voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv’ers)*

0,9% (schooljaar 2019-2020)

DUO

% kinderen dat psychosociaal gezond is

81% (2020)

GGD

% kinderen dat regelmatig gepest wordt op school

3,7% (2019)

GGD

% jeugdigen dat jeugdhulp krijgt

Jeugdhulp is hulp en zorg vanuit de Jeugdwet. Het gaat om hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere of opvoedingsproblemen van de ouders.

14,2% (2020)

CBS Jeugd

Absoluut verzuim, per 1.000 leerlingen*

Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven.

3,7 (2020)

DUO

Relatief verzuim, per 1.000 leerlingen*

Het relatieve aantal leer-of kwalificatieplichtige jongeren zonder vrijstelling dat langer dan 4 opeenvolgende weken niet ingeschreven was op school.

10 (2021)

DUO

% jongeren met jeugdbescherming*

1% (2020)

CBS jeugd

% jongeren met jeugdreclassering*

0,4 (2020)

CBS jeugd

% jongeren met een delict voor de rechter*

1% (2020)

CBS jeugd

* Dit is een indicator die we volgens de ‘Regeling Beleidsindicatoren’ verplicht zijn om op te nemen in dit document.

3 Er is een monitor ‘Integrale toegang’ in ontwikkeling. Hieruit wordt te zijner tijd een indicator opgenomen over de soepele overgang van 18- naar 18+.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Ieder kind kan zich ontwikkelen en gaat naar school, opvang/zorg of (leer)werktraject

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

We kopen met de regio passende jeugdhulp in. In het inkoopbeleid vertalen we de ambities van ons beleid: normaliseren, passende onderwijsplekken en snel passende hulp.

A2

We bevorderen (talent)ontwikkeling van jeugdigen door middel van de inzet van jongerenwerkers.

A3

We bevorderen het sport- en beweegbeleid en werken aan Gezonde Scholen.

A4

We bevorderen cultuureducatie door de basisschoolleerlingen deel te laten nemen aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021 t/m 2024.

A5

Bij de inzet van ondersteuning wordt het netwerk van kinderen en ouders betrokken voor een duurzaam resultaat.

A6

We continueren de inzet van de POH-GGZ jeugd (Praktijkondersteuner Huisarts Geestelijk Gezondheidszorg jeugd).

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Ieder kind kan zich ontwikkelen en gaat naar school, opvang/zorg of (leer)werktraject

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A7

Raadsakkoord: De gemeente neemt initiatieven om gesprekken met en tussen jongeren te stimuleren om mogelijkheden rond uitgaansgelegenheden te onderzoeken en te  realiseren. De burgemeester ziet met de raadswerkgroep Participatie toe op de vormgeving en uitvoering van het participatieproces.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Kinderen hebben gelijke kansen, ongeachte hun herkomst of problemen van hun ouders

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

We bouwen verder aan een laagdrempelige integrale toegang.

B2

We bevorderen een gezonde leefstijl via de jeugdgezondheidszorg en door het uitvoeren van het landelijk actieprogramma Kansrijke Start.

B3

We gaan door met de zorg- en veiligheidstafels

B4

Toegangsorganisatie Voor ieder 1 werkt met een brede triage waarin alle leefgebieden worden besproken en er ruimte is voor hulpvragen op alle gebieden. Naar aanleiding van de gegeven informatie wordt een plan opgesteld waarin wordt gewerkt met goede (afwegings)kaders op het gebied van eigen kracht, inzet van het netwerk, voorliggende voorzieningen en aanpalende wetgeving.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Zorg en ondersteuning op school is algemeen toegankelijk, ongeacht leeftijd of woonplaats

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

We voeren de Regionale Educatieve Agenda uit

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Als jongeren 18 jaar worden, is er een soepele overgang naar ondersteuning voor volwassenen als dat nodig is.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

D1

 We sturen op het gebruik van het perspectiefplan bij de integrale toegang.

D2

We sturen op het gebruik van het Perspectiefplan door jeugdhulpaanbieders.

Samenwerkingspartners

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

ISD Bollenstreek
Gemeenschappelijke Regeling werkbedrijven Kust-, Duin- en Bollenstreek (Provalu)
Hecht Hollands Midden
Service Organisatie Zorg (SOZ)
Holland Rijnland
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland)

Onderwijsveld en samenwerkingsverbanden
Centra voor Jeugd en Gezin
Voor ieder 1
Kwadraad
Stichting MEE
Welzijnskwartier en welzijnsstichtingen
Aanbieders jeugdhulp
Tijdelijke Organisatie Jeugdhulp (TOJ)
Kinderopvang en speeltuinverenigingen
Sportaanbieders -en verenigingen
Politie
Bibliotheek Duin&Bollenstreek
Culturele organisaties en -verenigingen
Bedrijfsleven, ondernemers en onderzoeksinstellingen
Uitvoeringsorganisaties maatschappelijk vastgoed
Uitvoeringsorganisatie gemeentelijke (binnen)sportaccommodaties

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 15:50:55 met de export van 11/10/2023 15:42:32