Inleiding
De gemeente beheert een groot deel van de openbare ruimte. Hier vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals wonen, werken en recreëren. Daarbij maken we gebruik van kapitaalgoederen die in de openbare ruimte aanwezig zijn:
- infrastructuur (wegen, water, riolering, kunstwerken, openbare verlichting)
- voorzieningen (groen, sportfaciliteiten)
- gebouwen.
Deze paragraaf behandelt, conform artikel 12 uit het BBV, de belangrijkste kapitaalgoederen die de gemeente in eigendom en/of beheer heeft. De middelen die beschikbaar worden gesteld worden ingezet om het door de raad vastgestelde beleid uit te voeren.
Inrichting en onderhoud hebben een directe relatie met elkaar. Sommige inrichtingen vragen veel onderhoud, andere juist weinig. Aangezien kapitaalgoederen een substantieel onderdeel van de begroting vormen, willen we zicht krijgen op het noodzakelijk onderhoud van deze kapitaalgoederen.
In beleidsplannen maken we afspraken over de wijze waarop we onderhouden en hoe dit aansluit op de vastgelegde ambities op gemeentelijke opgaven zoals biodiversiteit en klimaatadaptatie en circulaire economie. De doelstellingen en activiteiten die gerelateerd zijn aan deze paragraaf staan in het programma "Leefomgeving; Openbare ruimte en duurzaamheid".
WELKE ONTWIKKELINGEN SPELEN ER?
- We werken aan een toekomstbestendige leefomgeving:
- In 2022 is de ambitie ‘actief’ vastgesteld t.a.v. de klimaatadaptief. Dit zorgt ervoor dat klimaat nadrukkelijker een plek krijgt in de beheer- en onderhoudsplannen van de gemeente.
- In 2023 is het Programma Water en Klimaatadaptatie (PWKA) vastgesteld. In 2024 geven we uitvoering aan het PWKA.
- In 2024 wordt met het groenbeheerplan verder invulling gegeven aan de opgaven biodiversiteit en klimaatadaptatie.
- Integraal, gebiedsgericht en duurzaam inrichten en beheren van de openbare ruimte wordt verder ontwikkeld. Duurzame oplossingen zijn steeds vaker mogelijk. Door middel van circulaire ontwikkelprincipes willen we afwegingen gaan maken in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte om te ontwikkelen naar een circulaire economie. Ook werken we aan het toepassen van assetmanagement principes om slimme keuzes te maken op gebied van beheer, onderhoud en inrichting van de openbare ruimte.
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
We willen bijdragen aan de doelen van de gemeente in het beheren en onderhouden van onze kapitaalgoederen. Met duurzaam en ontwikkelend beheer dragen we bij aan een toekomstbestendige leefomgeving en een positieve beleving van onze inwoners.
Het niveau van onderhoud is vastgelegd in beleid. Om grote wisselingen in de exploitatie te voorkomen, werken we onder andere met onderhoudsvoorzieningen. Daaraan voegen we jaarlijks een vast bedrag toe. De uitname kan per jaar verschillen.
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Onderstaande tabellen laten de activiteiten voor het onderhoud van de kapitaalgoederen zien. Per discipline geven we aan wat we in een aangegeven tijdsbestek gaan doen.
Gemeentelijke gebouwen en objecten | |||||||
Naam beleidsplan | Beleidsplan beheer gemeentelijke gebouwen Lisse 2021-2024 | ||||||
Vastgesteld | 2021 | ||||||
Looptijd | 2021-2024 | ||||||
Actualisatie | 2024 | ||||||
Vastgesteld kwaliteitsniveau | In het beleidsplan is per categorie het kwaliteitsniveau benoemd | ||||||
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Meerjarenonderhoudsplan | ||||||
Looptijd | 2021-2040 | ||||||
Actualisatie | 2024 | ||||||
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee | ||||||
Naam voorziening/reserve | Voorziening gemeentelijke gebouwen Lisse | ||||||
Voorziening gemeentelijke gebouwen Lisse | |||||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Stand per 1 januari | 1.094 | 667 | 704 | 771 | |||
Storting | 164 | 164 | 164 | 164 | |||
Uitname | 591 | 127 | 97 | 97 | |||
Stand per 31 december | 667 | 704 | 771 | 771 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Kleinschalig en groot planmatig onderhoud aan diverse gebouwen. |
Sportpark | |
Naam beleidsplan | - |
---|---|
Vastgesteld | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | - |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Beheerplan Sportpark Ter Specke 2019-2028 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2028 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Sportpark | ||||
---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Investeringsbedragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Toelichting:
In de renovatieplanning stond vervanging van hockeyveld semi-waterveld veld 2 ingepland voor 2024 en hockeyveld zand veld 3 voor 2026. Deze velden zijn in mei 2023 gekeurd en hieruit is naar voren gekomen dat beide velden niet meer voldoen aan de norm van de NOC*NSF en zijn daardoor afgekeurd voor het spelen van competitiewedstrijden. De hockeybond KNHB heeft voor maximaal 1 jaar dispensatie verleend aan de gemeente, zodat de velden voor het seizoen 2023-2024 alsnog gebruikt kunnen worden. Beide velden dienen wel in 2024 volledig (zowel de onder- als de bovenlaag) te worden vervangen. | ||
Riolering | ||
Naam beleidsplan | Integraal waterketenplan 2022-2026 | |
---|---|---|
Vastgesteld | 2022 | |
Looptijd | 2022-2026 | |
Actualisatie | 2026 | |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | n.v.t. | |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | n.v.t. | |
Looptijd | n.v.t. | |
Actualisatie | n.v.t. | |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee | |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Riolering |
Riolering | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 1.299 | 2.308 | 1.854 | 1.851 |
Exploitatiebedragen | 662 | 662 | 662 | 662 |
Voorziening Riolering (egalisatie tarief) | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 2.735 | 1.928 | 1.278 | 628 |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitname | 807 | 650 | 650 | 625 |
Stand per 31 december | 1.928 | 1.278 | 628 | 4 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Aanleg drainage Van Speijkstraat gedeelte Kanaalstraat - De Ruijterstraat |
Rioolvervanging-renovatie/aanleg drainage/afkoppelen Schilderswijk |
Rioolvervanging-renovatie op diverse locaties |
Ombouw riolering Grevelingstraat tot gescheiden rioolstelsel |
Saneren 3 riooloverstorten Zeeheldenwijk |
Maatregelen tegen wateroverlast Willemskade |
Toelichting:
Het integraal waterketenplan beschrijft het gemeentelijk beleid voor het stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid, het tegengaan van wateroverlast en de bescherming van het milieu, zijn hiervoor speciale voorzieningen nodig. Het plan is afgestemd op het riolerings-, zuiverings- en drinkwaterbeleid in de Bollenstreek en is de basis voor integrale toetsing aan de geldende wet- en regelgeving in de regio. Daarnaast biedt het beleidskaders in de waterketen, wat leidt tot betere afstemming in de waterketen van drinkwaterproductie, -distributie en -levering, de riolering en de afvalwaterzuivering. Het plan is opgesteld in de Cluster Bollenstreek in samenwerking met de gemeenten Katwijk, Noordwijk en Teylingen, het hoogheemraadschap van Rijnland en het waterleidingbedrijf Dunea.
Het is voor de gemeente van belang een goede integrale beleidsafweging te maken op het gebied van de rioleringszorg, de bodem- en waterkwaliteit en de gemeentelijke infrastructuur. Het waterketenplan helpt hierbij. Daarnaast heeft de gemeente zorgplicht voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater, doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater en voor het treffen van maatregelen om nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen of beperken. Op basis van de financiële consequenties van het plan stellen we de hoogte van de rioolheffing vast.
Groen | |
Naam beleidsplan | Groenatlas 2008 - 2017 |
---|---|
Vastgesteld | 2008 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | Wordt meegenomen in de omgevingsvisie |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | A in het winkelgebied en B in de rest van Lisse. |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Groenbeheerplan 2021-2030 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2030 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Groen en bomen | |||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Exploitatiebedragen | 781 | 781 | 781 | 781 | |
Investeringsbedragen | 475 | 475 | 475 | 475 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Op basis van de uitgevoerde groeninspectie 2022 worden de jaarlijkse vervangingen planmatig uitgevoerd en wordt de uitgestelde vervanging geleidelijk ingelopen. |
Toelichting:
Groen heeft een belangrijke rol in de aanpak van de klimaatverandering. De gemeente heeft een landelijke opgave om aan te geven hoe om te gaan met zaken als droogte, wateroverlast en hittestress. Groen is een belangrijk onderdeel van de oplossing. Bij vervanging van groen en bomen houdt de gemeente maximaal rekening met klimaatverandering. Vervanging is het uitgelezen moment om het sortiment en de groeiplaatsen te verduurzamen. Voorbeeld hiervan is het aaneensluiten van groenvakken en deze zo in te richten dat het regenwater in groenvakken kan stromen en langzaam weg zakt. Dit ontlast het riool en helpt grondwaterstandverlaging te voorkomen.
Bomen | |
Naam beleidsplan | Bomenbeleidsplan |
---|---|
Vastgesteld | 2014 |
Looptijd | 15 jaar |
Actualisatie | 2030 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | N.v.t. |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Opgenomen in het groenbeheerplan Lisse 2021-2030. |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2030 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Herplantplicht bomen |
Voorziening Herplantplicht bomen | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 16 | 16 | 16 | 16 |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitname | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 16 | 16 | 16 | 16 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Onderhoud: |
Vervanging bomen: |
Ziekte en plagen: |
Toelichting:
Een goed onderhouden bomenbestand is van groot belang voor de leefomgeving. Bomen hebben een positief effect op de luchtkwaliteit, beperken temperatuurextremen, dragen bij aan waterbeheer en vormen een schuilplaats en voedselbron voor fauna. Door goed onderhoud willen we bestaande bomen zo lang mogelijk op een gezonde manier behouden. De afgelopen jaren zijn de achterstanden in het onderhoud ingelopen. Het aantal bomen hoeft niet zozeer toe te nemen, de kroonoppervlakte daarentegen wel. Risico is dat de kwaliteit van de bomen afneemt door bijvoorbeeld ziekten, plagen, klimaatstress en ouderdom.
Wegen | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan Wegen |
---|---|
Vastgesteld | 2022 |
Looptijd | 2022-2026 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis en basis+ |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Meerjarenplanning groot onderhoud wegen |
Looptijd | 2 jaar |
Actualisatie | Jaarlijks |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Wegen |
Wegen | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Investeringen | 455 | 455 | 455 | 455 |
Bedragen klein onderhoud | 151 | 151 | 151 | 151 |
Bedragen groot onderhoud | 474 | 874 | 674 | 674 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Klein onderhoud wegen op diverse locaties |
Groot onderhoud elementenverhardingen op diverse locaties |
Groot onderhoud asfaltverhardingen op diverse locaties |
Onderhoud belijning |
Toelichting:
Het beleidsplan ‘Wegen’ omvat het gemeentelijk wegenbeleid. Doel ervan is het leggen van een bestuurlijke, beheersmatige en financiële basis voor het wegbeheer in de komende vijf jaar, met een doorkijk naar de daaropvolgende jaren.
In het beleidsplan zijn de beleidskaders omschreven en uitgewerkt tot beleidsdoelstellingen en strategieën. Ook bevat het de kwaliteitsniveaus waaraan de wegen moeten voldoen. In het plan voldoen we voor alle wegtypes aan het basiskwaliteitsniveau voor de thema's veiligheid, comfort en aanzien. Dit niveau wil zeggen dat we het wegennet voor de weggebruiker op een verantwoorde wijze in stand houden. De kwaliteit van de fietspaden, winkelstraten en looproutes rond seniorencomplexen is daarbij extra belangrijk; hier hebben we kwaliteitsniveau dan ook gesteld op basis+. In het plan hebben we ook de zettingen van de verhardingen meegenomen. Ophoging van deze wegen garandeert de toegankelijkheid van de woningen.
Speelplaatsen | |
Naam beleidsplan | Uitvoeringsprogramma spelen en sporten buitenruimte 2020 |
---|---|
Vastgesteld | 2020 |
Looptijd | 2020 - 2030 |
Actualisatie | 2030 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Vervangingsplan spelen |
Looptijd | Wordt jaarlijks herzien door de beheerder op basis van inspectiegegevens. |
Actualisatie | 2023 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Speelplaatsen | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 143 | 102 | 104 | 107 |
Exploitatiebedragen | 46 | 46 | 46 | 46 |
Uitvoering in 2024 |
---|
|
Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering | |
Naam beleidsplan | - |
---|---|
Vastgesteld | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | - |
Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Exploitatiebedragen | 31 | 31 | 31 | 31 |
Uitvoering in 2024 |
---|
|
Openbare verlichting | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan Openbare verlichting |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | 2023 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Alle verlichting in 2030 vervangen door LED |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Beheerplan Openbare Verlichting 2018-2022 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Openbare verlichting | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 164 | 177 | 185 | 202 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 87 | 87 | 87 | 87 |
Uitvoering in 2024 |
---|
In 2023 wordt het beleids-/beheerplan 'Openbare Verlichting 2023-2033' vastgesteld en vanaf 2024 uitgevoerd. Dit plan bevat ook een programma voor de vervanging van lichtmasten door LED-verlichting, inclusief de financiële gevolgen daarvan. |
Investering: op basis van het beleidsplan vervangen we ieder jaar een deel van de verlichting door LED-verlichting. Het doel: 50 procent energiebesparing in 2030 ten opzichte van 2013. In 2030 is dan alle verlichting LED-verlichting. |
Exploitatie: onderhoud is jaarlijks € 78.000. |
Civiele kunstwerken | |
Naam beleidsplan | Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2018-2022 |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | Niet, is overgegaan in beheerplan 2023-2027 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Beheerplan civiele kunstwerken 2023-2027 |
Looptijd | 2023-2027 |
Actualisatie | 2027 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening M.O.P. Bruggen |
Civiele kunstwerken | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 0 | 203 | 0 | 164 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 67 | 67 | 67 | 67 |
Bedragen t.l.v. voorziening | 23 | 79 | 60 | 46 |
Voorziening M.O.P. Bruggen | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 68 | 80 | 36 | 11 |
Storting | 35 | 35 | 35 | 35 |
Uitname | 23 | 79 | 60 | 46 |
Stand per 31 december | 80 | 36 | 11 | 0 |
Uitvoering in 2024 |
---|
In het beheerplan 'Civiele kunstwerken 2023-2027' is een programma voor onderhoud en de vervanging van de civiele kunstwerken opgenomen voor 2023 t/m 2027 en de financiële gevolgen daarvan. Dit plan is in 2023 opgesteld en wordt in 2027 geactualiseerd. |
Investering: Voor 2024 staan geen grote vervangingsinvesteringen gepland. |
Baggeren | |
Naam beleidsplan | Baggerbeleids- en beheerplan Lisse |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2013-2022 |
Actualisatie | Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | - |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Baggerbeleids- en beheerplan Lisse |
Looptijd | 2013-2022 |
Actualisatie | Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | - |
Naam voorziening/reserve | Voorziening baggeren |
Uitvoering in 2024 |
---|
In HLT-verband wordt een baggerbestek opgesteld en uitgevoerd in 2023-2024. De planning is in Q4 de eerste werkzaamheden uit te voeren en doorlopend in Q1 2024. Baggeren is onderdeel worden van het Programma Water en Klimaatadapatie (PWKA) 2024-2028 dat in het Q3 2023 uiterlijk Q4 2023 aan het bestuur wordt aangeboden. Hierin geeft de gemeente een doorkijk in het beheer van watergangen, oevers en duikers in relatie tot klimaatverandering. In het PWKA worden extra middelen aangevraagd voor baggeren per Q1 2024. Afhankelijk van de besluitvorming zal de scope worden bepaald. |
Oevers | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan Oevers 2019-2028 |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2019-2028 |
Actualisatie | Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | B/C |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | - |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Beschoeiingen |
Beschoeiing | ||||
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bedragen t.l.v. exploitatie | 184 | 184 | 184 | 184 |
Uitvoering in 2024 |
---|
Beschoeiing is onderdeel worden van het Programma Water en Klimaatadapatie (PWKA) 2024-2028 dat in het Q3 2023 uiterlijk Q4 2023 aan het bestuur wordt aangeboden. In het PWKA worden extra middelen gevraagd voor beschoeiingen per Q1 2024. |