Programma 4 Bestuur

Dienstverlenende overheid

Trends en ontwikkelingen
In lijn met de VNG en de vereniging van directeuren Publieksdiensten (VDP) leveren wij service op maat. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn digitaal (tenzij), voorspelbaarheid, snelheid en daar waar nodig fysiek maatwerk service.

We geven de komende jaren passende dienstverleningsconcepten vorm in de volle breedte van de organisatie aan de hand van serviceformules (van buiten naar binnen) die samen de complete omni-channel interactie met de samenleving omvatten. Omni-channel dienstverlening en de één-loket-gedachte dragen bij aan het versterken van de relatie met de samenleving. We willen nog vaker realistische verwachtingen creëren en waarmaken.  

De groeiende maatschappelijke roep om een open, digitale en toegankelijke overheid wordt steeds meer zichtbaar in onze wetten. Deze ontwikkeling zal de komende jaren een aanzienlijke impact hebben op processen en op de inrichting van de gemeentelijke informatiehuishouding.  Nieuwe wetgeving (zoals bijvoorbeeld de Woo en de WMEBV) brengt onvermijdbare verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee die geïmplementeerd moeten worden.

 Wat willen we bereiken?

 

Doel 1:

We leveren service op maat:

  • Toegankelijk: één-loket, omni-channel, dienstverlening en serviceformules; 
  • Begrijpelijk: Onze informatie en communicatie is voor iedereen te interpreteren;
  • Snel: Digitaal waar dat kan, persoonlijk waar dat nog nodig is.

Effectindicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2024

Streefwaarde 2027

Tevredenheid inwoners over publieke dienstverlening via alle kanalen
(www.waarstaatjegemeente.nl)

6.86 (2023)

7.0

7.5

Tevredenheid ondernemers over publieke dienstverlening via alle kanalen
(www.waarstaatjegemeente.nl)

6.5 (2023)

6.7

7.2

Tevredenheid inwoners over communicatie en voorlichting
(www.waarstaatjegemeente.nl)

6.64 (2020)

7.0

7.5

Doel 2:

In lijn met de wetgeving optimaliseren we de digitale bereikbaarheid en toegankelijkheid door informatie actueel en openbaar toegankelijk te maken binnen de kaders van de Wet open overheid (Woo) en werkprocessen te moderniseren en digitaliseren in lijn met de eisen van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv).

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Type

Omschrijving

Doel 1

A1

Project

We investeren in de onze digitale dienstverlening. We breiden de mogelijkheden van de Chat-bot (GEM) en de functionaliteiten van het Omgevingsloket verder uit.

A2

Project

We voeren een nieuw klanttevredenheidsonderzoek uit over diverse kanalen (telefonie, e-mail, balie, website, sociale media, gemeentepagina, etc.).

A3

Project

We verbeteren de begrijpelijkheid van taal/tekst door de kwaliteit ervan te meten en medewerkers te trainen op het gebruik van begrijpelijke taal conform het door drie gemeenten ondertekende Taalpact en toolkit beschikbaar te maken.

Doel 2

B1

Project

We richten een portaal in waarop Woo-documenten actief openbaar gemaakt worden.  

B2

Project

We richten e-diensten in voor producten en diensten die onder de Wmebv vallen.

B3

Project

In het kader van de digitale toegankelijkheid en doorzoekbaarheid werken we aan het verder op orde brengen van de informatiehuishouding. Dataclassificatie is daarbij een belangrijk thema.

Hoe gaan we dat meten?

Prestatie indicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2024

Streefwaarde 2027

Balie burgerzaken:

  • Wachttijd balie minder dan 5 minuten
  • Klanten zonder afspraak geholpen   
  • Selfservice producten binnen 7 werkdagen geleverd    
  • Selfservice producten binnen 10 minuten afgehandeld   

Telefonie:

  • Oproepen op het centrale nummer wordt opgenomen   
  • Terugbelnotities worden adequaat afgehandeld
  • Percentage oproepen dat via het centrale nummer direct wordt afgehandeld

Post/mail:

  • Vragen via contactformulier beantwoord binnen 6 weken.

Website:

  • Live chats worden direct beantwoord   

90%
Max 5%
Min 90%

Min 90%

Min 90%
Min 70%
< 2 werkd
Min 50%

Min 90%

Min 90%

90%
Max 5%
Min 90%

Min 90%

Min 90%
Min 70%
<2 werkd
Min 50%

Min 90%

Min 90%

Voldoen aan norm digitale toegankelijkheid

Status B

Status B

Gaan voldoen aan de opdracht en kaders van de Wet Open Overheid: alle categorieën informatie van de gemeente actueel, openbaar en toegankelijk kunnen ontsluiten.

wordt nog uitgevoerd

Samenwerkingspartners

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

  • VNG
  • VDP
  • Kenniskring serviceformules
  • Stichting Lezen en Schrijven
  • Taalhuis van de bibliotheek Bollenstreek Holland-Rijnland
Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 15:50:55 met de export van 11/10/2023 15:42:32