Trends & ontwikkelingen
De nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen maakt het nodig de gemeenschappelijke regelingen waarin onze gemeente deelneemt aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Eén vraag die daarbij speelt is of aanleiding bestaat al dan niet te komen tot de vorming van een intergemeentelijke raadscommissie gekoppeld aan de desbetreffende gemeenschappelijke regeling. Deze vraag en andere vragen in het kader van intergemeentelijke samenwerking worden onderzocht en uitgewerkt door een werkgroep die bestaat uit raadsleden en ondersteund wordt vanuit de griffies.
Meer en meer bestaat de noodzaak om grote opgaven in gezamenlijkheid op te pakken. Buiten de formele gemeenschappelijke regelingen om werken we in de Duin- en Bollenstreek regionaal samen met vijf gemeenten (Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk en Teylingen). We pakken een aantal opgaven gezamenlijk op omdat de stedelijke ontwikkeling in het zuiden, het behoud van het open landschap en de ontwikkelingen aan de kust randvoorwaardelijk en onlosmakelijk aan onze ontwikkeling verbonden zijn. We geven dit vorm in de ‘Uitvoeringsagenda Duin en Bollenstreek’.
Wat willen we bereiken?
Doel 1: | Versterken van de grip op verbonden partijen en beheersing van de uitgaven aan verbonden partijen. |
---|
Doel 2: | Onze gezamenlijke ambitie is verwoord in de “Uitvoeringsagenda Duin- en Bollenstreek”. Daarbij is gekozen voor de focus op zes topprioriteiten binnen een overleg structuur die bestaat uit ‘gekleurde bollen’:
|
---|
Effectindicatoren (incl. bron) | Laatste meting | Begroting 2024 | Streefwaarde 2027 |
---|---|---|---|
In het huidige meetinstrumentarium bestaat voor dit thema (nog) geen geschikte informatie om passende effectindicatoren te definiëren en te meten. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Doel 1:
Activiteit | Type | Omschrijving |
---|---|---|
A1 | Project | Aanpassing van de verschillende gemeenschappelijke regelingen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen |
A2 | Project | In samenwerking met raden en partners in gemeenschappelijke regelingen (per regeling) de afweging maken of de instelling van een intergemeentelijke raadscommissie al dan niet wenselijk is. |
A3 | Project | Vereenvoudiging en actualiseren van de Nota Verbonden Partijen. |
A4 | Project | In samenspraak tussen college en raad per verbonden partij afwegingskader herdefiniëren en actualiseren. |
A5 | Project | Verdere professionalisering van het accounthouderschap op verbonden partijen. |
A6 | Raadsakkoord | De gemeenteraad en het college zetten in op het versterken van het bestuurlijk opdrachtgeverschap richting gemeenschappelijke regelingen die taken voor ons uitvoeren. De aandacht gaat naar taken, efficiëntie in de uitvoering en de kosten daarvan, waaronder de kosten voor externe inhuur en onderzoek. Daarbij ligt een rol voor het college om dit in te brengen in de besturen van de gemeenschappelijke regelingen. Er ligt ook een rol voor de expertteams en de gemeenteraad om deze onderwerpen mee te nemen in gesprekken met andere raden. |
A7 | Raadsakkoord | De gemeenteraad en het college volgen doorlopend de nieuwe Gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland en kijken kritisch naar kwaliteit, financiën en efficiëntie. Daarover vindt verdieping plaats door middel van inzet van een expertteam. |
Doel 2:
De vijf samenwerkende gemeenten in de Duin en Bollenstreek hebben rondom de implementatie van de uitvoeringsagenda de krachten gebundeld en een gezamenlijk kernteam gevormd samengesteld uit een programmamanager, programmasecretaris, projectondersteuner en een communicatieadviseur onder leiding van een extern ingehuurde kwartiermaker.
Het kernteam voorziet incidentele kosten die gemaakt zullen worden rondom het organiseren van collegeconferenties, radenbijeenkomsten, stakeholdersbijeenkomsten, en het ontwikkelen van interne en externe communicatie- en rapportagemiddelen. Hierover wordt u later geïnformeerd via een apart raadsbesluit.
Activiteit | Type | Omschrijving |
---|---|---|
B1 | Programma | Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke DBS en Haarlemmermeer, waarin negen partijen dit jaar toewerken naar een startnotitie. |
B2 | Programma | ‘Corridorstudie Zuidelijke Duin- en Bollenstreek’, waarin het realiseren van een Zuidelijke ontsluiting wordt onderzocht. |
B3 | Programma | Via de bestuurlijke tafel sturing en richting aan topprioriteit ‘Hernieuwbare energiebronnen’ |
B4 | Programma | Uitvoering van het gebiedsprogramma ‘B(l)oeiende Bollenstreek’ |
B5 | Programma | De greenportregio’s Aalsmeer, Boskoop en Duin- en Bollenstreek werken samen aan een Regio Deal. In de Regio Deal wordt met een coalitie van Rijksoverheid, ondernemers, onderwijsinstellingen en inwoners gewerkt aan het realiseren van een weerbare en vitale regio, met een toekomstbestendige arbeidsmarkt en een duurzaam en circulair sierteeltcluster. De governance en uitvoeringskosten die de projecten van uit de regiodeal met zich meebrengen worden voor 50% gedekt vanuit het Rijk en voor 50% vanuit de publiek/private coalitie uit de regio. De definitieve financiële kaders van de regiodeal zijn nog niet bekend gemaakt door het Rijk. De inschatting is dat dit €250.000 per jaar vraagt vanuit de DBS-gemeenten vanaf 2024. De regiodeal aanvraag wordt 15 november ingediend bij het Rijk. |
B6 | Project | Herijking ISG binnen het Programma Duurzame Greenport. |
B7 | Project | Ontwikkelen en inpassen van de doelen van het Programma Duurzame Greenport in het Programma Landelijk Gebied van de provincie (ZH-PLG). Hierin wordt gebiedsgericht gewerkt aan opgaven rondom natuurherstel, waterkwaliteit en klimaat voor landbouw en landgebruik. (Het Programma Duurzame Greenport en het ZH-PLG worden zoveel mogelijk is elkaars verlengde opgesteld.) |
B8 | Project | We werken de drie topprioriteiten zoals opgenomen in het Advies Uitvoeringsprogramma en Organisatie Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB) 2023-2026 uit in de Uitvoeringsagenda DBS. (Ontwikkelen van een ‘regiobrand’, duurzame Greenport en verbinden van kennisintensieve sectoren.) |
B9 | Proces | Op de bestuurlijke tafel ’Rood’ wordt in relatie tot Holland Rijnland afgestemd over wonen en werken. Onder meer op woonuitdagingen rondom specifieke doelgroepen. |
B10 | Proces | De vijf samenwerkende gemeenten in de Duin en Bollenstreek hebben rondom de Het kernteam voorziet incidentele kosten die gemaakt zullen worden rondom het organiseren van collegeconferenties, radenbijeenkomsten, stakeholdersbijeenkomsten, en het ontwikkelen van interne en externe communicatie- en rapportagemiddelen. Verder worden de kosten van de kwartiermaker toegerekend aan de laten van het kernteam. |
Hoe gaan we dat meten?
Prestatie indicatoren (incl. bron) | Laatste meting | Begroting 2024 | Streefwaarde 2027 |
---|---|---|---|
In het huidige meetinstrumentarium bestaat voor dit thema (nog) geen geschikte informatie om passende prestatie indicatoren te definiëren en te meten. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
| Gemeente Katwijk |