Inwoners kunnen zich hun leven lang blijven ontwikkelen
Lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden zijn basisvoorwaarden om te kunnen functioneren in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Om mee te kunnen doen en om jezelf te kunnen ontwikkelen. Jezelf ontwikkelen is belangrijk voor veerkracht, zingeving en het gevoel van eigenwaarde en identiteit. Iedereen heeft talenten en eigen kracht. We willen inwoners de ruimte geven deze te ontdekken en te ontwikkelen. Cultuur, sport en een goede bibliotheek zijn daarvoor krachtige middelen, van jong tot oud. Daarmee bevorderen we ook ontmoetingen en dus sociale cohesie. Cultuur is de zuurstof van onze samenleving, zonder kunst en cultuur verstikt zij. Cultuur kan ons verbinden, raken, veranderen en verwonderen.
Trends en ontwikkelingen
In 2021 zijn er bij de Bibliotheek Bollenstreek Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) geopend om toegankelijkheid tot de digitale overheid te vergroten. Het IDO werd tot en met 2022 via het Rijk gesubsidieerd door de Koninklijke Bibliotheek (KB). Inmiddels is de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer herzien. Hiermee is het IDO wettelijk verankerd. Hierdoor worden gemeenten per 2023 verantwoordelijk gemaakt voor de instandhouding van het IDO. Concreet betekent dit dat gemeenten de taak van de KB overnemen als subsidieverstrekker van het IDO.
Evaluatie van het onderwijskansenbeleid
De MAG ‘Leven Lang Meedoen’ noemt de volgende meerjarige ambities en acties:
Onze ambitie: wat willen we bereiken?
Inclusie:
Wat gaan we doen?
|
---|
Hoe meten we of het lukt?
Wat gaan we meten? | Hoe is de situatie nu? | Bron |
---|---|---|
% inwoners dat deelneemt aan het verenigingsleven | 58% (2020) | Burgerpeiling VNG |
Bij deze opgave zijn nog weinig monitorgegevens voorhanden. Bij het uitwerken van de opgave in een uitvoeringsprogramma onderzoeken we of er meer indicatoren te verkrijgen zijn.
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Iedereen, jong en oud, krijgt kansen en wordt gestimuleerd tot een zinvolle vrijetijdsbesteding | |||||
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | ||||||
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||||
C1 | De leerlingen van de basisscholen nemen deel aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. De leerlingen gaan actief, creatief en onderzoekend aan de slag. Het doel is cultuureducatie te verankeren in het basisonderwijs. Natuur- en Mileueducatiecentrum De Groene Bol nodigt basisschoolleerlingen uit voor lessen over natuur en milieu. | |||||
C2 | Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs is er het schoolproject ‘De Zwarte Tulp’. | |||||
C3 | Er is aandacht voor ons erfgoed, bijvoorbeeld via de Open Monumentendag. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Talenten van inwoners worden meer benut | |||||
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | ||||||
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||||
A1 | We voeren acties uit de cultuurnota uit. Dit draagt integraal ook bij aan diverse andere pijlers waaronder: Vitaliteit, Zorg voor Elkaar, Opgroeien en Opvoeden en Thuis Wonen. | |||||
A3 | Met onze partners werken we ambities uit om te komen tot een leven lang ontwikkelen en persoonlijke ontplooiing. Wij stimuleren verbindingen van de cultuursector met zorg, welzijn, onderwijs en het bedrijfsleven. | |||||
A3 | Wij voeren de acties uit het Taalpact uit om (digitale) laaggeletterdheid onder inwoners te verlagen en daarmee de zelfredzaamheid te verhogen. | |||||
A4 | In de omgevingsvisie formuleren we onze doelen voor een aantrekkelijk kunst- en cultuurklimaat. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Iedereen kan lezen, schrijven, rekenen, met geld en computers omgaan | |||||
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | ||||||
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||||
B1 | Wij benutten de Bibliotheek Bollenstreek als facilitator voor cultuur en sociaal domein. | |||||
B2 | De Volksuniversiteit biedt een scala aan cursussen, zoals het creatief atelier. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | iedereen kan kennismaken met diverse vormen van expressie en culturele uitingen. | |||||
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | ||||||
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||||
D1 | Er is voldoende en gevarieerd cultureel aanbod. | |||||
D2 | Cultuurpagina: het opstellen van de cultuuragenda was belegd bij de bibliotheek. Door het vertrek van een werknemer kon dit door de bibliotheek niet meer worden uitgevoerd. Kleurrijk Lisse ziet geen mogelijkheid voor de uitvoering. Wij zoeken naar een oplossing. | |||||
D3 | Wij subsidiëren incidentele subsidieaanvragen voor culturele activiteiten. | |||||
D4 | Er zijn diverse fiets- en wandelroutes langs monumenten en beeldende kunstwerken. Deze routes zijn zowel digitaal als op papier verkrijgbaar bij de VVV, Vereniging Oud Lisse en via een app te downloaden. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Er zijn in de buurten voldoende gelegenheden om elkaar te ontmoeten, te bewegen en voor cultuurparticipatie: kleinschalig, laagdrempelig, toegankelijk en betaalbaar | |||||
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | ||||||
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||||
E1 | Samen met het culturele veld wordt gezocht naar een nieuw platform om elkaar te ontmoeten, omdat voor het Cultuurcafé weinig animo was. | |||||
E2 | Er zijn op dit moment diverse voorzieningen zoals musea, theater Floralis, Filmhuis, Jongerencentrum en 't Huys Dever en de Keukenhof. In de tweede helft van 2023 zijn we gestart met de actualisering van het accommodatiebeleid. | |||||
E3 | Vanuit het opgezette (welzijns)accommodatiebeleid (2023) in Lisse wordt in 2024 vorm gegeven aan spreiding van maatschappelijke accommodaties/ locaties. | |||||
E4 | Raadsakkoord: Het college inventariseert welke buurtcentra er in Lisse zijn en welke locaties als buurtcentrum gebruikt kunnen worden. Het college onderzoekt in samenwerking met |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland) | Uitvoeringsorganisatie gemeentelijke (binnen)sportaccommodaties |